Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat heeft het gekost in 2020?

Wat heeft het gekost in 2020?

Financieel sluit dit programma het jaar 2020 af met een resultaat van:

€ 146.000.

Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Lasten en Baten

Rekening

Primitieve
Begroting

Begroting na wijziging

Rekening

Verschil

(x € 1.000)

2019

2020

2020

2020

2020

Lasten

2.1

Verkeer en vervoer

-7.220

-6.334

-6.766

-6.670

96

2.2

Parkeren

-47

-30

-30

-51

-22

2.4

Economische havens en waterwegen

-193

-181

-181

-179

2

Subtotaal Lasten

-7.461

-6.545

-6.977

-6.900

77

Baten

2.1

Verkeer en vervoer

1.406

192

303

367

64

2.2

Parkeren

11

2

2

7

5

Subtotaal Baten

1.418

195

305

375

69

Saldo Lasten en Baten programma 2

-6.043

-6.350

-6.672

-6.525

146

0.10

Toevoegingen aan reserves (lasten)

-2.800

-

-

-

-

0.10

Onttrekkingen uit reserves (baten)

26

74

74

244

170

0.10

Saldo reserves programma 2

-2.775

74

74

244

170

Resultaat programma 2

-8.818

-6.276

-6.598

-6.281

317

Hierna verklaren we per taakveld de afwijkingen tussen Begroting na wijziging 2020 en de werkelijkheid 2020. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) per taakveld worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 50.000 en hoger.

2.1 Verkeer en vervoer

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 148.500

Voordeel

Lasten: In 2020 zijn een aantal projecten, zoals verkeerseducatie, en verschillende onderzoeken (o.a. parkeerdrukonderzoek) als gevolg van COVID-19 niet doorgegaan of uitgevoerd (€ 22.000). De herinrichting met de dementievriendelijke route aan De Oost zal in 2021 worden uitgevoerd. Het budget van € 44.000 is overgeheveld. Voor de bijdrage van de gemeente Dronten aan de provincie Overijssel voor verdubbeling van de N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid is het budget van € 83.000 overgeheveld naar 2021. Dit komt doordat de provincie Overijssel de bestuursovereenkomst N50 in 2021 gereed heeft.

€ 32.000

Voordeel

Lasten: Door de zachte winters en dus minder vaak uitrukken (minder uren en minder zout) is er, net als in het voorgaande winterseizoen 2019/2020, sprake van onderbesteding.

€ 54.500

Voordeel

Lasten: Dit voordeel heeft een aantal oorzaken. Door het overgaan naar LED-verlichting zijn er lagere lasten voor wat betreft elektriciteit en regulier onderhoud (lampvervanging). Daarnaast is er minder besteed aan schadeherstel door minder schadegevallen mede als gevolg van de COVID-19-maatregelen.

€ 28.500

Voordeel

Lasten: Het grootste deel van de lagere lasten (€ 19.000) komt voort uit het uitvoeren van minder onderhouds-werkzaamheden aan de bermen en bomen in het buitengebied in 2020.

- € 203.000

Nadeel

Lasten: Deze lasten hangen samen met de inrichting van de Dierenweide aan De Noord. Door een onttrekking aan de hiervoor ingestelde bestemmings-reserve inrichting Dierenweide is het per saldo budgettair neutraal.

€ 35.500

Voordeel

Overige kleine posten < € 25.000

€ 96.000

Voordeel

Totaal lasten

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 74.500

Voordeel

Baten: Er zijn meer inkomsten ontvangen door leges voor behandeling van meldingen en instemmings-besluiten voor werkzaamheden aan kabels en leidingen door of namens de netbeheerders.

- € 38.000

Nadeel

Baten: In de begroting is structureel al rekening gehouden met een provinciale bijdrage. Omdat de beschikkingen echter per jaar worden verleend en begroot, ontstaat hier nu een nadeel (€ 37.000).

€ 35.500

Voordeel

Baten: Er zijn meer inkomsten uit het verhalen van schade bij de veroorzakers.

- € 8.000

Nadeel

Overige kleine posten < € 25.000

€ 64.000

Voordeel

Totaal baten

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2021 11:57:46 met de export van 07/15/2021 13:29:36