Wat heeft het gekost in 2020?
Financieel sluit dit programma het jaar 2020 af met een resultaat van: | € 3.113.000. |
---|
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).
Lasten en Baten | Rekening | Primitieve | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
(x € 1.000) | 2019 | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 | |
Lasten | ||||||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | -3.606 | -3.595 | -4.256 | -3.225 | 1.031 |
---|---|---|---|---|---|---|
6.2 | Wijkteams | -3.917 | -4.794 | -4.966 | -4.222 | 745 |
6.3 | Inkomensregelingen | -12.848 | -13.060 | -19.185 | -16.778 | 2.407 |
6.4 | Begeleide participatie | -1.785 | -1.725 | -1.974 | -1.874 | 100 |
6.5 | Arbeidsparticipatie | -1.630 | -1.673 | -1.853 | -1.203 | 650 |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -735 | -832 | -832 | -953 | -121 |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | -6.022 | -5.119 | -5.317 | -6.157 | -839 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | -10.176 | -9.323 | -9.529 | -10.513 | -984 |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | -339 | -843 | -1.851 | -318 | 1.532 |
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | -1.153 | -1.061 | -1.091 | -1.086 | 4 |
Subtotaal Lasten | -42.211 | -42.025 | -50.854 | -46.329 | 4.525 | |
Baten | ||||||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 165 | 55 | 55 | 54 | -1 |
6.2 | Wijkteams | 23 | - | - | 32 | 32 |
6.3 | Inkomensregelingen | 10.050 | 9.814 | 16.525 | 14.869 | -1.656 |
6.5 | Arbeidsparticipatie | 70 | - | - | - | - |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | - | 6 | 6 | - | -6 |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 176 | 455 | 150 | 208 | 58 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | - | - | - | - | - |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | 657 | - | 618 | 778 | 161 |
Subtotaal Baten | 11.141 | 10.330 | 17.354 | 15.942 | -1.412 | |
Saldo Lasten en Baten programma 6 | -31.070 | -31.694 | -33.500 | -30.387 | 3.113 | |
0.10 | Toevoegingen aan reserves (lasten) | 12 | 12 | 12 | 12 | - |
0.10 | Onttrekkingen uit reserves (baten) | 2.042 | 1.545 | 1.545 | 1.028 | -518 |
0.10 | Saldo Reserves programma 6 | 2.054 | 1.557 | 1.557 | 1.040 | -518 |
Resultaat programma 6 | -29.017 | -30.137 | -31.942 | -29.347 | 2.595 |
Hierna verklaren we per taakveld de afwijkingen tussen Begroting na wijziging 2020 en de werkelijkheid 2020. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) per taakveld worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 50.000 en hoger.
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 62.500 | Voordeel | Lasten: Uit deze post worden peuterplekken gesubsidieerd van ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag. Uitgaven zijn per jaar afhankelijk van het aantal ouders dat geen recht heeft op kinderopvangtoeslag. |
€ 39.500 | Voordeel | Lasten: Door COVID-19 heeft de toezicht op de kinderopvang een aantal maanden stilgelegen. |
- € 150.500 | Nadeel | Lasten: De oorzaak van dit nadeel dat wordt veroorzaakt door gerealiseerde salariskosten. Hiervoor verwijzen wij u naar de integrale analyse van de personeelskosten. |
€ 79.500 | Voordeel | Lasten: Algemene Voorzieningen WMO, minder uitgaven aan voornamelijk subsidies in het kader van de collegeplanning alsmede minder uitgaven uitbestede werkzaamheden. |
€ 62.500 | Voordeel | Lasten: Niet ingezette IBP middelen van overheveling uit 2019. |
- € 31.500 | Nadeel | Lasten: Hogere kosten Regiotaxi. Hier staan hogere baten (€ 34.500) tegenover. |
€ 691.000 | Voordeel | Lasten: In de kadernota 2019 is een inschatting gemaakt van de tekorten voor de komende jaren. De inschatting van de tekorten ligt hoger dan blijkt uit het scenario van Berenschot waarop de themaplannen zijn gebaseerd. |
€ 126.000 | Voordeel | Lasten: Vrijval projectbudgetten collegeplanning. |
€ 141.500 | Voordeel | Lasten: Het meerjarig 'plan van aanpak Statushouders' uit 2017 is in 2020 afgerond. Het incidentele budget is niet geheel uitgegeven. |
€ 10.500 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
€ 1.031.000 | Voordeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
- € 38.000 | Nadeel | Baten: Betreft een nadeel op voornamelijk regionale middelen die ontvangen zijn bij taakveld 681 WMO Beschermd Wonen. |
€ 34.500 | Voordeel | Baten: Hogere baten Regiotaxi. Hier staan hogere lasten (€ 31.500) tegenover. |
€ 2.500 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
- € 1.000 | Nadeel | Totaal baten |
6.2 Wijkteams
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 251.500 | Voordeel | Lasten: Minder uitgaven voor toegang, werkwijze en preventie jeugd. Door terugvordering vanuit eerdere jaren is eenmalig een bedrag teruggeboekt op de post. Daarnaast is op de variabele kosten minder uitgegeven dan geraamd, mede vanwege COVID-19. Tot slot is een incidenteel deel van het begrote bedrag voor de Sterk-producten ten laste gebracht van de projecten van de collegeplanning. |
€ 400.500 | Voordeel | Lasten: Toegang, Werkwijze en Preventie Jeugd. Bij Ondersteuning Jeugd ZIN is functioneel € 400.500 minder begroot dan het Berenschotrapport aangaf. Dit bedrag is bij de verwerking van de themaplannen op een stelpost binnen toegang en preventie begroot. De stelpost dient ter dekking van overschrijdingen op taakveld 6.72. Bij de komende evaluatie van het Sociaal Domein zal deze stelpost functioneel vertaald worden. |
€ 52.500 | Voordeel | Lasten: Toegang, Werkwijze en Prventie Jeugd. Aan projecten in het kader van de collegeplanning is € 52.500 minder uitgeven. In het raadsvoorstel budgetoverhevelingen naar 2021 is uw Raad gevraagd € 52.000 in 2021 weer ter beschikking te stellen voor een onderwijszorgarrangement. |
€ 40.500 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
€ 745.000 | Voordeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 32.000 | Voordeel | Baten: Ontvangen regionale middelen transformatiefonds Jeugd (€ 18.500) en een bijdrage schoolmaatschappelijk werk (€ 13.500). |
€ 32.000 | Voordeel | Totaal baten |
6.3 Inkomensregelingen
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 286.000 | Voordeel | Lasten: : De definitieve uitkering inkomensdeel (BUIG) is verwerkt in de decemberwijziging. Hierin is € 286.000 opgenomen voor een verwacht corona-effect. Er zijn nog geen uitkeringen verstrekt in dit kader maar de verwachting is dat dit zich in 2021 zal gaan voordoen. Wij zullen uw Raad daarom verzoeken, bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat, dit bedrag in 2021 weer ter beschikking te stellen. |
- € 203.500 | Nadeel | Lasten: De oorzaak van dit nadeel wordt veroorzaakt door gerealiseerde salariskosten. Hiervoor verwijzen wij u naar de integrale analyse van de personeelskosten. |
- € 24.000 | Nadeel | Lasten: Na verwerking van de decemberwijziging zijn de lasten inkomensdeel (BUIG) 2020 met € 24.000 overschreden. |
- € 25.000 | Nadeel | Lasten: Betreft een overschrijding op de uitvoering van de reguliere BBZ. |
€ 2.203.000 | Voordeel | Lasten: Lagere TOZO uitgaven dan begroot (en ontvangen) . De TOZO regeling wordt via SISA verantwoord. Teveel ontvangen voorschotten dienen te worden terugbetaald aan het Rijk. Wij hebben de terugbetaling bij de baten verwerkt. Bij de baten is sprake van een tekort van € 2.203.000 ten opzichte van de begroting. Per saldo loopt de verantwoording van de TOZO hierdoor budgettair neutraal. |
€ 88.500 | Voordeel | Lasten: Armoedebeleid. Met de invoering van de collectieve ziektekostenverzekering zijn er (bijna) geen kosten bijzondere bijstand voor medische handelingen. Deze kosten worden vergoed uit de collectieve ziektekostenverzekering. |
- € 110.500 | Nadeel | Lasten: Armoedebeleid. De rechtsbijstand en de bewindvoeringskosten blijven onverminderd hoog. Dit is conform voorgaande jaren. In het themaplan Zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden is opgenomen dat we activiteiten ontwikkelen om te zorgen dat minder inwoners in financiële problemen komen. In 2020 vooralsnog hoger dan begroot. |
€ 53.000 | Voordeel | Lasten: Armoedebeleid. Vanwege Covid-19 zijn de kosten toegankelijkheidsfonds minder dan begroot. |
€ 101.000 | Voordeel | Lasten: In de uitwerking van het armoedebeleidsplan 2019 is voor 2020 een stelpost van € 101.000 opgenomen. Deze is in 2020 niet nodig geweest. |
€ 104.000 | Voordeel | Lasten: Armoedebeleid. Eind 2019 werd geconstateerd dat GBLT de verordening 2012 destijds niet juist heeft geïnterpreteerd. Men was in de veronderstelling dat ondernemers in privé geen recht hadden op kwijtschelding gemeentelijke belastingen. De aanvragen van ondernemers die zijn afgewezen zijn opnieuw beoordeeld. In 2020 is hiervoor € 110.000 meegenomen als nog te betalen over 2019. De uitgaven in verband met de herbeoordeling zijn ongeveer € 80.000 lager. Daarnaast is sprake van minder kwijtscheldingen van ca. € 24.000. |
- € 50.000 | Nadeel | Lasten: In december 2019 heeft de raad besloten de bedragen voor de individuele inkomenstoeslag aan te passen. Met terugwerkende kracht zijn de bedragen in 2019 toegekend. Hierdoor meer uitgaven dan begroot (de begroting is niet significant aangepast aan nieuwe bedragen). |
€ 142.500 | Voordeel | Lasten: Op Armoedebeleid - beleid is in 2020 minder uitgegeven dan begroot. In het voorstel budgetoverhevelingen naar 2021 is uw Raad verzocht € 30.000 euro over te hevelen vanuit het onderdeel Projecten voor inzet in Project Vroegsignalering van schulden in 2021. In 2020 zijn de gelden voor initiatieven uit de samenleving niet volledig ingezet, er zijn 9 initiatieven waarvoor een opstartsubsidie is verstrekt. Vanwege Covid-19 zijn er minder bijeenkomsten, trainingen, voorlichtingen en activiteiten georganiseerd op het gebied van Preventie en Vroegsignalering. |
- € 132.000 | Nadeel | Lasten: De analyse van de debiteuren SOZA geeft aan dat het debiteurensaldo gestegen is en daarom ook de voorziening dubieuze debiteuren SOZA verhoogd moet worden. |
- € 26.000 | Nadeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
€ 2.407.000 | Voordeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 68.500 | Voordeel | Baten: Besluit Zelfstandigen. Dit betreft een voordeel bij de reguliere uitkeringen van het Rijk. |
- € 2.203.000 | Nadeel | Baten: Van het Rijk hebben wij een bedrag van € 7.840.000 aan voorschotten ontvangen om TOZO gerelateerde bedragen uit te kunnen verstrekken. Werkelijk hebben wij in 2020 € 4.119.500 uitgegeven. Via de SISA verantwoording 2020 hebben wij daarom een bedrag van € 3.720.500 als terug te betalen aan het Rijk opgenomen. Begroot was voor TOZO inkomsten € 6.322.500. Hierdoor ontstaat bij de baten een tekort van € 2.203.000 (€ 6.322.500 -/- € 4.119.500). Bij de lasten is sprake van een gelijk overschot. Per saldo loopt de verantwoording van de TOZO hierdoor budgettair neutraal. |
€ 23.000 | Voordeel | Baten: Op 21 december 2020 is van het Rijk een bedrag van € 23.000 ontvangen ten behoeve van gedupeerden van de toeslagenaffaire. In 2020 is hier nog geen beroep op gedaan. Bij het vaststellen van de bestemming van het jaarrekeningresultaat zullen wij uw Raad daarom verzoeken dit bedrag in 2021 weer beschikbaar te stellen. |
€ 456.500 | Voordeel | Baten: Het saldo debiteuren SOZA is gestegen. |
- € 1.000 | Voordeel/nadeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
- € 1.656.000 | Nadeel | Totaal baten |
6.4 Begeleide participatie
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 70.500 | Voordeel | Lasten: In de septembercirculaire 2020 is aan Dronten een bonus beschut werken toegekend. Deze valt vrij ten gunste van het jaarrekeningresultaat. |
€ 29.500 | Voordeel | Lasten: Door verschillen in begrote en werkelijke ArbeidsJaren (AJ) in zowel de doeluitkering die wij van het Rijk ontvangen als in de afrekening met IMpact is een voordeel ontstaan. |
€ 100.000 | Voordeel | Totaal lasten |
6.5 Arbeidsparticipatie
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 17.000 | Voordeel | Lasten: De oorzaak van dit nadeel wordt veroorzaakt door gerealiseerde salariskosten. Hiervoor verwijzen wij u naar de integrale analyse van de personeelskosten. |
€ 405.000 | Voordeel | Lasten: In het verleden stond de belastingdienst niet in alle gevallen volledige compensatie uit het BTW-compensatiefonds (BCF) toe bij re-integratietrajecten. Bepaalde onderdelen van re-integratietrajecten vielen volgens de belastingdienst onder een uitsluiting, omdat die verstrekt werden aan individuele derden. Op 10 juli 2020 heeft de Hoge Raad een belangrijke uitspraak gedaan met betrekking tot bovenstaande uitsluiting waardoor het mogelijk is geworden met terugwerkende kracht en naar de toekomst toe ook de btw op bovenstaande gemaakte kosten in het kader van het re-integratietraject voor een bijdrage uit het BCF in aanmerking te laten komen (jaren 2013-2019:€ 343.000 en 2020: € 62.000). |
€ 72.500 | Voordeel | Lasten: Door faillissement van een ingehuurd re-integratiebureau konden deze middelen niet meer ingezet worden. Dit heeft er toe geleid dat er meer is uitgegeven aan extra inhuur. |
- € 13.000 | Nadeel | Lasten: Uitvoering WWB werkdeel |
€ 105.500 | Voordeel | Lasten: door Covid-19 kon er minder ingezet worden op trajecten en opleidingen en arbeidsmedische onderzoeken. Dit heeft ook geleid tot minder uitgaven bij reis- en kinderopvangkosten. Bij het voorstel budgetoverhevelingen naar 2021 is uw Raad gevraagd € 105.000 over te hevelen. |
- € 62.000 | Nadeel | Lasten: inwoners met een indicatie banenafspraak en een indicatie beschut kunnen door ziekte of handicap niet volledig het minimumloon verdienen. Daarnaast wordt vaak een jobcoach ingezet die deze inwoners ondersteunt en begeleidt op het werk. Dit jaar is meer ingezet op deze ondersteuning en begeleiding. In 2021 is meer begroot voor jobcoaching. |
€ 92.500 | Voordeel | Lasten: Door het uitstellen van de invoering van de nieuwe Wet inburgering van 1 juli 2021 naar 1 januari 2022 is er minder uitgegeven dan begroot. Omdat de kosten doorlopen in 2021 is uw Raad met het voorstel budgetoverhevelingen naar 2021 gevraagd dit bedrag over te hevelen. |
€ 21.000 | Voordeel | Lasten: Uit het IBP (Inter Bestuurlijk Programma) zijn middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van projecten re-integratie. Door Covid-19 is 1 project niet doorgegaan. |
€ 11.500 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
€ 650.000 | Voordeel | Totaal lasten |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
- € 198.500 | Nadeel | Lasten: Betreft de post WMO woningaanpassingen. De oorzaak van dit nadeel wordt veroorzaakt door gerealiseerde salariskosten. Hiervoor verwijzen wij u naar de integrale analyse van de personeelskosten. |
€ 77.500 | Voordeel | Lasten: Betreft de post WMO rolstoelen. Doordat de leverancier van hulpmiddelen niet altijd conform contract leverde zijn, conform contract, boetes opgelegd. Hierdoor ontstaat op deze post een voordeel. Zie ook taakveld 671 WMO vervoer wat ook onderdeel uitmaakt van het contract en waar een tekort is van € 24.500. Per saldo is er op het contract een voordeel van € 53.000. |
- € 121.000 | Nadeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
- € 6.000 | Nadeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
- € 6.000 | Nadeel | Totaal baten |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 122.500 | Voordeel | Lasten: Betreft Maatschappelijke Begeleiding WMO Zorg in Natura en Persoons Gebonden Budget. Aan PGB's is € 273.500 minder uitgegeven dan geraamd. Aan ZIN is € 151.000 meer uitgegeven. Per saldo is het resultaat een voordeel van € 122.500. |
- € 937.000 | Nadeel | Lasten: Betreft Gestructureerd Huishouden. De gesaldeerde uitgaven ZIN en PGB laten een nadeel zien. Dit nadeel wordt veroorzaakt door de invoering van het abonnementstarief wat een aanzuigende werking tot gevolg heeft gehad. Via de kaderbrief 2021 zijn hiervoor extra middelen geraamd vanaf 2021. |
- € 24.500 | Nadeel | Op de post WMO vervoer is sprake van een nadeel en betreft voornamelijk scootmobielen. De post maakt deel uit van het contract hulpmiddelen. Op taakveld 660 is sprake van een voordeel van € 77.500 waardoor op het contract hulpmiddelen per saldo een voordeel is van € 53.000. |
- € 839.000 | Nadeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 57.000 | Voordeel | Baten: Eigen bijdragen maatwerkvoorzieningen. Hoewel over de maanden april en mei 2020 door het CAK geen eigen bijdragen zijn opgelegd vanwege COVCID-19 is er sprake van een voordeel. Het voordeel wordt voor € 50.000 veroorzaakt door hogere inkomsten uit voorgaande jaren en voor € 7.000 door hogere inkomsten 2020. Er is een inschatting gemaakt van de inkomsten na invoering van het abonnementstarief. De werkelijke inkomsten lijken wat hoger te liggen dan geraamd. |
€ 1.000 | Voordeel/nadeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
€ 58.000 | Voordeel | Totaal baten |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
- € 754.000 | Nadeel | Lasten: Ondersteuning Jeugd ZIN. Ambulante begeleiding/behandeling wordt met € 102.000 overschreden. Jeugd GGZ ambulant vertoont een overschrijding van € 638.000. Daarnaast is er nog een overschrijding van € 14.000 wat voornamelijk vervoerskosten betreft. De overschrijding wordt deels veroorzaakt door meerkosten COVID (ruim 100.000) en deels door hogere instroom in met name de tweede helft van 2020. Ten opzichte van 2019 is de instroom met bijna 4% toegenomen. Bij Ondersteuning Jeugd ZIN is functioneel € 400.500 minder begroot dan het Berenschotrapport aangaf. Dit bedrag is binnen toegang en preventie, taakveld 6.2, begroot en daar als voordeel verantwoord. Deze post dient ter dekking van overschrijdingen binnen jeugd en zal bij de komende evaluatie van het Sociaal Domein functioneel vertaald worden. |
- € 206.500 | Nadeel | Lasten: Betreft Hulp Jeugd. De Landelijk Transmurale Afspraak (LTA) wordt met € 37.686 overschreden. Het verblijf 24-uurs zorg, regionaal, is met € 193.065 overschreden, mede veroorzaakt door afhandeling van het risicodossier Jeugdhulp met Verblijf (zie raadsinformatiebrief 16 maart 2021). Op overigen, voornamelijk uitbestede werkzaamheden, is sprake van een voordeel van € 24.646. |
- € 23.500 | Nadeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
- € 984.000 | Nadeel | Totaal lasten |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 1.314.000 | Voordeel | Lasten: Het betreft de regionale overschotten Beschermd Wonen die als uitgaven geraamd zijn maar nog niet uitgegeven. De Raad heeft op 25 maart 2021 ingestemd met de budgetoverhevelingen van 2020 naar 2021 waarin dit voordeel opgenomen is. Tevens heeft de Raad op 25 maart 2021 ingestemd met het instellen van een bestemmingsreserve Zorglandschap WMO 2021-2026 waarin dit bedrag gestort wordt. Hieronder ligt een bestedingsplan 2021-2026 dat gefinancierd wordt uit de ingestelde bestemmingsreserve. |
€ 218.000 | Voordeel | Lasten: Beschermd Wonen. Het voordeel is ontstaan doordat niet de gehele jaarschijf 2020 die gefinancierd zouden worden uit het overschot is uitgegeven. Tevens is vanuit de themaplannen (Berenschot-rapport) een bedrag toegevoegd waarvan geen gebruik is gemaakt. |
€ 1.532.000 | Voordeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 161.000 | Voordeel | Baten: Beschermd Wonen. Betreft een niet begrote ontvangst van de centrumgemeente Almere. In het voorstel tot het instellen van een bestemmingsreserve Zorglandschap WMO 2021-2026 waarmee de Raad heft ingestemd op 25 maart 2021 is gemeld dat bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2020 gevraagd gaat worden om dit bedrag in 2021 beschikbaar te stellen en toe te voegen aan de ingestelde bestemmingsreserve. |
€ 161.000 | Voordeel | Totaal baten |
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 55.500 | Voordeel | Lasten: Hulp in het Kader van Veiligheid. De oorzaak van dit voordeel wordt veroorzaakt door gerealiseerde salariskosten. Hiervoor verwijzen wij u naar de integrale analyse van de personeelskosten. |
- € 51.000 | Nadeel | Lasten: Hulp in het Kader van Veiligheid (regionale post). Op de post Veilig Thuis Flevoland Jeugddeel is sprake van een voordeel van € 20.000. Op Jeugdbescherming/-reclassering is sprake van een nadeel van € 71.000. |
€ 4.500 | Voordeel | Totaal lasten |