Wat heeft het gekost in 2020?
Financieel sluit dit programma het jaar 2020 af met een resultaat van: | € 7.532.000. |
---|
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).
Lasten en Baten | Rekening | Primitieve | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
(x € 1.000) | 2019 | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 | |
Lasten | ||||||
0.1 | Bestuur | -2.355 | -2.727 | -2.534 | -2.189 | 345 |
---|---|---|---|---|---|---|
0.2 | Burgerzaken | -1.813 | -1.952 | -1.949 | -1.660 | 290 |
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | -491 | -529 | -711 | -486 | 225 |
0.4 | Overhead | -17.313 | -19.928 | -20.383 | -15.493 | 4.890 |
0.5 | Treasury | -1.691 | -1.697 | -1.697 | -1.639 | 59 |
0.61 | OZB woningen | -10 | - | - | -9 | -9 |
0.62 | OZB niet-woningen | -638 | -572 | -703 | -590 | 113 |
0.63 | Parkeerbelasting | - | - | - | - | - |
0.64 | Belastingen overig | - | - | - | -5 | -5 |
0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | - | 87 | - | - | - |
0.8 | Overige baten en lasten | -57 | -890 | -1.376 | - | 1.376 |
0.9 | Vennootschapsbelasting (VpB) | 471 | - | - | 5 | 5 |
Subtotaal Lasten | -23.897 | -28.207 | -29.354 | -22.066 | 7.288 | |
Baten | ||||||
0.1 | Bestuur | - | - | - | 64 | 64 |
0.2 | Burgerzaken | 537 | 709 | 559 | 441 | -118 |
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 320 | 246 | 246 | 372 | 126 |
0.4 | Overhead | 485 | 304 | 333 | 522 | 190 |
0.5 | Treasury | 5.695 | 7.136 | 7.136 | 5.892 | -1.244 |
0.61 | OZB woningen | 5.634 | 5.566 | 5.841 | 6.057 | 216 |
0.62 | OZB niet-woningen | 4.219 | 4.016 | 3.808 | 4.135 | 328 |
0.63 | Parkeerbelasting | 10 | 8 | 8 | 2 | -6 |
0.64 | Belastingen overig | 1.151 | 1.108 | 1.108 | 1.115 | 7 |
0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 58.570 | 60.108 | 64.338 | 65.036 | 698 |
0.8 | Overige baten en lasten | 1 | 16 | 16 | - | -16 |
Subtotaal Baten | 76.621 | 79.218 | 83.393 | 83.638 | 244 | |
Saldo Lasten en Baten programma 0 | 52.724 | 51.011 | 54.040 | 61.572 | 7.532 | |
0.10 | Toevoegingen aan reserves (lasten) | -30.051 | -312 | -368 | -1.877 | -1.509 |
0.10 | Onttrekkingen uit reserves (baten) | 34.922 | 1.286 | 1.522 | 1.986 | 464 |
0.10 | Saldo Reserves programma 0 | 4.871 | 974 | 1.154 | 109 | -1.045 |
Resultaat programma 0 | 57.594 | 51.984 | 55.194 | 61.682 | 6.488 |
Hierna verklaren we per taakveld de afwijkingen tussen Begroting na wijziging 2020 en de werkelijkheid 2020. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) per taakveld worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 50.000 en hoger.
0.1 Bestuur
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 220.500 | Voordeel | Lasten: Voormalig college - Pensioen (APPA) lagere lasten als gevolg van minder premie betalingen door pensionering, daarnaast minder salarislasten minder voormalig college leden om uit te betalen als gevolg van pensionering. |
€ 60.000 | Voordeel | Lasten: Minder kosten voor initiatieven uit de samenleving. Budget is niet volledig benut door COVID-19. |
€ 75.500 | Voordeel | Lasten: Uitbreiding van de griffie, daarnaast is door aanstelling van adjunct griffier per februari 2020 een verschil ontstaan tussen de begroting en de lasten van de voorgaande adjunct griffier. |
€ 25.500 | Voordeel | Lasten: Minder onderzoeken door de Rekenkamer dan is gebudgetteerd. |
- € 51.500 | Nadeel | Lasten: Aanvullende lasten Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (APPA) als gevolg van het ontbreken van een van de wethouders in de APPA regeling.Dit betreft het herstel alsmede de reguliere maandelijkse premie. |
€ 15.000 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
€ 345.000 | Voordeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 64.000 | Voordeel | Baten: Vrijval van de voorziening wachtgeld, doordat geen wachtgeld wordt uitgekeerd en geen zekerheid bestaat voor boekjaar 2021 dat wachtgeld uitgekeerd moet worden. |
€ 64.000 | Voordeel | Totaal baten |
0.2 Burgerzaken
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 96.000 | Voordeel | Lasten: Dit voordeel wordt voornamelijk veroorzaakt door minder gerealiseerde personeelskosten. Hiervoor verwijzen wij u naar de integrale analyse in de paragraaf bedrijfsvoering. |
€ 194.000 | Voordeel | Lasten: Minder reis- en identiteitsdocumenten zijn als gevolg van COVID-19 afgenomen, naast de ingecalculeerde reisdocumentendip. Dat betekent ook direct een nadeel bij de baten. |
€ 290.000 | Voordeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
- € 121.000 | Nadeel | Baten: Minder reis- en identiteitsdocumenten zijn als gevolg van COVID-19 afgenomen, naast de ingecalculeerde reisdocumenten dip. Dat betekent ook direct een voordeel bij de lasten. |
€ 3.000 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
- € 118.000 | Nadeel | Totaal baten |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 272.500 | Voordeel | Lasten: In 2020 zijn de percelen aan de Nijverheids-weg 7, Bedrijfsweg 11-13 en Energieweg 6 verkregen. De aanwezige opstallen zullen in 2021 worden gesloopt. Hiervoor is beschikbaar gestelde budget van € 150.000 overgeheveld naar 2021. De begrote rentelast voor deze percelen start niet in 2020 maar in 2021 omdat de verwerving na 1 januari heeft plaatsgevonden (€ 33.000). Daarnaast is sprake van een lagere rentelasten van € 66.000 als gevolg van het in 2020 inbrengen van (delen van) percelen in verschillende grondexploitaties. Deze zijn dan geen onderdeel meer van de materiële vaste activa. |
- € 47.500 | Nadeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
€ 225.000 | Voordeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 65.500 | Voordeel | Baten: In 2020 is een grondperceel verkocht aan de erfpachter (€ 55.000). |
€ 41.000 | Voordeel | Baten: De incidenteel hogere huuropbrengsten is een combinatie van een afrekening over een deel van vorig jaar en een eenmalige huurvergoeding. |
€ 19.500 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
€ 126.000 | Voordeel | Totaal baten |
0.4 Overhead
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
1.522.500 | Voordeel | Lasten: Het voordeel wordt veroorzaakt door vrijval van de in de begroting opgenomen afschrijvingen en rentelasten voor de verbouwing van het huis van Gemeente Dronten. De afschrijvingen en rentelasten zullen starten nadat het opgeleverd en in gebruik genomen is. |
€ 883.500 | Voordeel | Lasten: Meevallers in diverse projecten en aanbestedingen wat heeft geleid tot lagere incidentele kosten en lager kapitaallasten. Door de investering in nieuwe werkplekapparatuur heeft er nauwelijks onderhoud en reparatie plaatsgevonden (€ 80.000). |
€ 421.500 | Voordeel | Lasten: Minder uitgaven op loopbaan en mobiliteitsbudget en overige personeelskosten |
€ 90.500 | Voordeel | Lasten: Als gevolg van verdere digitalisering en COVID-19 is minder uitgegeven aan; kantoorbenodigdheden, drukwerk, fotokopieën en telefoonkosten |
€ 302.000 | Voordeel | Lasten: Voordelig saldo op salarissen, ingeleend personeel en de stelposten voor flexibel personeel. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering. |
€ 75.500 | Voordeel | Lasten: Een budgetoverheveling voor het programma Visie op Dienstverlening is voorgesteld ter hoogte van € 25.000 voor de website. € 43.000 is gedekt uit de bestemmingsreserve die is beëindigd via de nota R & V. Het restant van € 7.638 kan teruggestort worden in het begrotingssaldo. |
€ 195.000 | Voordeel | Lasten: Digitaliseren bouwdossier. Dit betreft een jaaroverstijgend project. Project loopt tot en met 2022. Wij stellen voor dit projectbudget over te hevelen naar 2021, zoals opgenomen in het raadsbesluit van maart 2021. |
€ 47.000 | Voordeel | Lasten: Een onderschreiding op het projectbudget Zero Based Begroten. Wij stellen voor dit projectbudget over te hevelen naar 2021, zoals opgenomen in het raadsbesluit van maart 2021. |
€ 49.500 | Voordeel | Lasten: Minder personeelslasten op managementondersteuning als gevolg van verschuiving managementondersteuning (formatie) en minder externe inhuur. |
€ 581.500 | Voordeel | Lasten: Zaakgericht werken en digitale transformatie. Beide projecten zijn jaaroverstijgende projecten. Diverse aanbestedingen hebben plaats gevonden in 2020, in 2021 vindt implementatie plaats met een geplande uitloop naar 2022. Voor beide projecten stellen wij voor de budgetten over te hevelen naar 2021, zoals opgenomen in het raadsbesluit van maart 2021. |
€ 88.500 | Voordeel | Lasten: De uitvoering van het project 'Dorpsvisie Swifterbant' is opgeschoven naar 2021. Daarnaast heeft de aanwezigheid van COVID-19 invloed gehad op de mogelijkheden van de uitvoering van inwonersparticipatie door de gemeente en geplande activiteiten voor de uitrol binnen de organisatie. Zo hebben interne en externe fysieke bijeenkomsten geen doorgang kunnen vinden. |
€ 581.000 | Voordeel | Lasten: Het project ‘Renovatie gemeentehuis’ wordt in 2021 opgeleverd. Voor de uitvoering van het project is het restantbudget van de tijdelijke huisvesting overgeheveld naar 2021. |
- € 105.000 | Nadeel | Lasten: Juridische expertise is op een aantal dossiers ingehuurd waaronder nieuwe natuur, huisvesting studenten en arbeidsmigranten en subsidie buitenzwembad. Daarnaast is juridische expertise ingehuurd vanwege extra werkbelasting door COVID-19. |
- € 90.000 | Nadeel | Lasten: Dekking voor externe inhuur HRM en Communicatie is aanwezig, echter niet geboekt op de juiste locatie in de administratie. Dekking is aanwezig tevens in overhead. |
- € 40.000 | Nadeel | Lasten: De start van de samenwerking op het gebied van salarisadministratie met de DUN gemeenten (Dronten, Urk en Noordoostpolder) een half jaar vertraagd waardoor langer personeel is ingehuurd. |
- € 32.500 | Nadeel | Lasten: Aanvullende Arbogerelateerde kosten waaronder bedrijfsmaatschappelijke hulp. |
€ 319.500 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
€ 4.890.000 | Voordeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 193.000 | Voordeel | Baten: In het kader van mobiliteit- en loopbaanontwikkeling worden medewerkers gedetacheerd bij externe organisaties. |
€ 41.000 | Voordeel | Baten: Rijksbijdrage SPUK |
€ 28.000 | Voordeel | Baten: Subsidie impuls vakantieparken |
€ 26.000 | Voordeel | Baten: Verkoopopbrengst van afgeschreven werkplekapparatuur zoals oude laptops en monitoren. |
- € 99.500 | Nadeel | Baten: Door hergebruik van bureaumeubilair op de tijdelijke locaties is geen opbrengst gerealiseerd op afgeschreven meubilair. |
€ 1.500 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
€ 190.000 | Voordeel | Totaal baten |
0.5 Treasury
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 59.000 | Voordeel | Lasten: bij het opstellen van de begroting was rekening gehouden met meer toe te rekenen rente voor activa; dit voordeel valt weg tegen het nadeel in de baten op hetzelfde taakveld. |
€ 59.000 | Voordeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
- € 1.244.000 | Nadeel | Baten: Het nadeel op de overige financieringen betreft voor € 305.000 ontvangen dividenden en rente op garantstellingen. Bij het opstellen van de begroting zijn meer kapitaallasten toegerekend aan de verschillende taakvelden (€ 939.000). |
- € 1.244.000 | Nadeel | Totaal baten |
0.61 OZB Woningen
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 158.000 | Voordeel | Baten: Vrijval voorziening dubieuze debiteuren GBLT. |
€ 58.000 | Voordeel | Baten: dit bedrag bestaat uit een aantal posten afrekening voorgaande jaren en hoeveelheidsverschillen. |
€ 216.000 | Voordeel | Totaal baten |
0.62 OZB niet-woningen
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 46.500 | Voordeel | Lasten: ondanks het bijzondere jaar is het gelukt om de kosten binnen het budget te houden, het resultaat is met name te vinden in de lagere personeelskosten. |
€ 25.000 | Voordeel | Lasten: betreft eenmalige BCF-correctie |
€ 42.000 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
€ 113.500 | Voordeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 328.000 | Voordeel | Baten: de prognose komt hoger uit dan begroot. Meerdere factoren hebben hieraan bijgedragen: Bij de berekening van de kerncijferbegroting 2019 is uitgegaan van een lagere basis WOZ-waarde (oktober 2018) en een hogere vermindering voor bezwaren. Daarnaast is voor 2019 de herwaardering van objecten op een recreatiepark meegenomen. |
€ 328.000 | Voordeel | Totaal baten |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 698.000 | Voordeel | Baten: Kortheidshalve verwijzen we naar de raadsinfo-brief over de decembercirculaire : het resultaat van |
€ 698.000 | Voordeel | Totaal baten |
0.8 Overige baten en lasten
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 1.115.000 | Voordeel | Lasten: Zie budgetoverhevelingen - betreft extra steunpakket Covid-19 vanuit september- en decembercirculaire Algemene Uitkering. |
€ 71.000 | Voordeel | Lasten: het budget 'onvoorziene uitgaven' was € 142.000 hierbij een link naar de specificatie van besteding |
€ 39.500 | Voordeel | Lasten: personeelsmutaties flexibele schil |
€ 77.500 | Voordeel | Lasten: Schade en verzekeringen niet begroot |
€ 51.000 | Voordeel | Lasten: reserve voorzieningen algemene dienst |
€ 22.000 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
€ 1.376.000 | Voordeel | Totaal lasten |