Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Wat heeft het gekost in 2020?

Wat heeft het gekost in 2020?

Financieel sluit dit programma het jaar 2020 af met een resultaat van:

€ 7.532.000.

Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Lasten en Baten

Rekening

Primitieve
Begroting

Begroting na wijziging

Rekening

Verschil

(x € 1.000)

2019

2020

2020

2020

2020

Lasten

0.1

Bestuur

-2.355

-2.727

-2.534

-2.189

345

0.2

Burgerzaken

-1.813

-1.952

-1.949

-1.660

290

0.3

Beheer overige gebouwen en gronden

-491

-529

-711

-486

225

0.4

Overhead

-17.313

-19.928

-20.383

-15.493

4.890

0.5

Treasury

-1.691

-1.697

-1.697

-1.639

59

0.61

OZB woningen

-10

-

-

-9

-9

0.62

OZB niet-woningen

-638

-572

-703

-590

113

0.63

Parkeerbelasting

-

-

-

-

-

0.64

Belastingen overig

-

-

-

-5

-5

0.7

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

-

87

-

-

-

0.8

Overige baten en lasten

-57

-890

-1.376

-

1.376

0.9

Vennootschapsbelasting (VpB)

471

-

-

5

5

Subtotaal Lasten

-23.897

-28.207

-29.354

-22.066

7.288

Baten

0.1

Bestuur

-

-

-

64

64

0.2

Burgerzaken

537

709

559

441

-118

0.3

Beheer overige gebouwen en gronden

320

246

246

372

126

0.4

Overhead

485

304

333

522

190

0.5

Treasury

5.695

7.136

7.136

5.892

-1.244

0.61

OZB woningen

5.634

5.566

5.841

6.057

216

0.62

OZB niet-woningen

4.219

4.016

3.808

4.135

328

0.63

Parkeerbelasting

10

8

8

2

-6

0.64

Belastingen overig

1.151

1.108

1.108

1.115

7

0.7

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

58.570

60.108

64.338

65.036

698

0.8

Overige baten en lasten

1

16

16

-

-16

Subtotaal Baten

76.621

79.218

83.393

83.638

244

Saldo Lasten en Baten programma 0

52.724

51.011

54.040

61.572

7.532

0.10

Toevoegingen aan reserves (lasten)

-30.051

-312

-368

-1.877

-1.509

0.10

Onttrekkingen uit reserves (baten)

34.922

1.286

1.522

1.986

464

0.10

Saldo Reserves programma 0

4.871

974

1.154

109

-1.045

Resultaat programma 0

57.594

51.984

55.194

61.682

6.488

Hierna verklaren we per taakveld de afwijkingen tussen Begroting na wijziging 2020 en de werkelijkheid 2020. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) per taakveld worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 50.000 en hoger.

0.1 Bestuur

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 220.500

Voordeel

Lasten: Voormalig college - Pensioen (APPA) lagere lasten als gevolg van minder premie betalingen door pensionering, daarnaast minder salarislasten minder voormalig college leden om uit te betalen als gevolg van pensionering.

€ 60.000

Voordeel

Lasten: Minder kosten voor initiatieven uit de samenleving. Budget is niet volledig benut door COVID-19.

€ 75.500

Voordeel

Lasten: Uitbreiding van de griffie, daarnaast is door aanstelling van adjunct griffier per februari 2020 een verschil ontstaan tussen de begroting en de lasten van de voorgaande adjunct griffier.

€ 25.500

Voordeel

Lasten: Minder onderzoeken door de Rekenkamer dan is gebudgetteerd.

- € 51.500

Nadeel

Lasten: Aanvullende lasten Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (APPA) als gevolg van het ontbreken van een van de wethouders in de APPA regeling.Dit betreft het herstel alsmede de reguliere maandelijkse premie.

€ 15.000

Voordeel

Overige kleine posten < € 25.000

€ 345.000

Voordeel

Totaal lasten

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 64.000

Voordeel

Baten: Vrijval van de voorziening wachtgeld, doordat geen wachtgeld wordt uitgekeerd en geen zekerheid bestaat voor boekjaar 2021 dat wachtgeld uitgekeerd moet worden.

€ 64.000

Voordeel

Totaal baten

0.2 Burgerzaken

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 96.000

Voordeel

Lasten: Dit voordeel wordt voornamelijk veroorzaakt door minder gerealiseerde personeelskosten. Hiervoor verwijzen wij u naar de integrale analyse in de paragraaf bedrijfsvoering.

€ 194.000

Voordeel

Lasten: Minder reis- en identiteitsdocumenten zijn als gevolg van COVID-19 afgenomen, naast de ingecalculeerde reisdocumentendip. Dat betekent ook direct een nadeel bij de baten.

€ 290.000

Voordeel

Totaal lasten

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

- € 121.000

Nadeel

Baten: Minder reis- en identiteitsdocumenten zijn als gevolg van COVID-19 afgenomen, naast de ingecalculeerde reisdocumenten dip. Dat betekent ook direct een voordeel bij de lasten.

€ 3.000

Voordeel

Overige kleine posten < € 25.000

- € 118.000

Nadeel

Totaal baten

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 272.500

Voordeel

Lasten: In 2020 zijn de percelen aan de Nijverheids-weg 7, Bedrijfsweg 11-13 en Energieweg 6 verkregen. De aanwezige opstallen zullen in 2021 worden gesloopt. Hiervoor is beschikbaar gestelde budget van € 150.000 overgeheveld naar 2021. De begrote rentelast voor deze percelen start niet in 2020 maar in 2021 omdat de verwerving na 1 januari heeft plaatsgevonden (€ 33.000). Daarnaast is sprake van een lagere rentelasten van € 66.000 als gevolg van het in 2020 inbrengen van (delen van) percelen in verschillende grondexploitaties. Deze zijn dan geen onderdeel meer van de materiële vaste activa.

- € 47.500

Nadeel

Overige kleine posten < € 25.000

€ 225.000

Voordeel

Totaal lasten

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 65.500

Voordeel

Baten: In 2020 is een grondperceel verkocht aan de erfpachter (€ 55.000).

€ 41.000

Voordeel

Baten: De incidenteel hogere huuropbrengsten is een combinatie van een afrekening over een deel van vorig jaar en een eenmalige huurvergoeding.

€ 19.500

Voordeel

Overige kleine posten < € 25.000

€ 126.000

Voordeel

Totaal baten

0.4 Overhead

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

1.522.500

Voordeel

Lasten: Het voordeel wordt veroorzaakt door vrijval van de in de begroting opgenomen afschrijvingen en rentelasten voor de verbouwing van het huis van Gemeente Dronten. De afschrijvingen en rentelasten zullen starten nadat het opgeleverd en in gebruik genomen is.

€ 883.500

Voordeel

Lasten: Meevallers in diverse projecten en aanbestedingen wat heeft geleid tot lagere incidentele kosten en lager kapitaallasten. Door de investering in nieuwe werkplekapparatuur heeft er nauwelijks onderhoud en reparatie plaatsgevonden (€ 80.000).

€ 421.500

Voordeel

Lasten: Minder uitgaven op loopbaan en mobiliteitsbudget en overige personeelskosten

€ 90.500

Voordeel

Lasten: Als gevolg van verdere digitalisering en COVID-19 is minder uitgegeven aan; kantoorbenodigdheden, drukwerk, fotokopieën en telefoonkosten

€ 302.000

Voordeel

Lasten: Voordelig saldo op salarissen, ingeleend personeel en de stelposten voor flexibel personeel. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering.

€ 75.500

Voordeel

Lasten: Een budgetoverheveling voor het programma Visie op Dienstverlening is voorgesteld ter hoogte van € 25.000 voor de website. € 43.000 is gedekt uit de bestemmingsreserve die is beëindigd via de nota R & V. Het restant van € 7.638 kan teruggestort worden in het begrotingssaldo.

€ 195.000

Voordeel

Lasten: Digitaliseren bouwdossier. Dit betreft een jaaroverstijgend project. Project loopt tot en met 2022. Wij stellen voor dit projectbudget over te hevelen naar 2021, zoals opgenomen in het raadsbesluit van maart 2021.

€ 47.000

Voordeel

Lasten: Een onderschreiding op het projectbudget Zero Based Begroten. Wij stellen voor dit projectbudget over te hevelen naar 2021, zoals opgenomen in het raadsbesluit van maart 2021.

€ 49.500

Voordeel

Lasten: Minder personeelslasten op managementondersteuning als gevolg van verschuiving managementondersteuning (formatie) en minder externe inhuur.

€ 581.500

Voordeel

Lasten: Zaakgericht werken en digitale transformatie. Beide projecten zijn jaaroverstijgende projecten. Diverse aanbestedingen hebben plaats gevonden in 2020, in 2021 vindt implementatie plaats met een geplande uitloop naar 2022. Voor beide projecten stellen wij voor de budgetten over te hevelen naar 2021, zoals opgenomen in het raadsbesluit van maart 2021.

€ 88.500

Voordeel

Lasten: De uitvoering van het project 'Dorpsvisie Swifterbant' is opgeschoven naar 2021. Daarnaast heeft de aanwezigheid van COVID-19 invloed gehad op de mogelijkheden van de uitvoering van inwonersparticipatie door de gemeente en geplande activiteiten voor de uitrol binnen de organisatie. Zo hebben interne en externe fysieke bijeenkomsten geen doorgang kunnen vinden.   

€ 581.000

Voordeel

Lasten: Het project ‘Renovatie gemeentehuis’ wordt in 2021 opgeleverd. Voor de uitvoering van het project is het restantbudget van de tijdelijke huisvesting overgeheveld naar 2021.

- € 105.000

Nadeel

Lasten: Juridische expertise is op een aantal dossiers ingehuurd waaronder nieuwe natuur, huisvesting studenten en arbeidsmigranten en subsidie buitenzwembad. Daarnaast is juridische expertise ingehuurd vanwege extra werkbelasting door COVID-19.

- € 90.000

Nadeel

Lasten: Dekking voor externe inhuur HRM en Communicatie is aanwezig, echter niet geboekt op de juiste locatie in de administratie. Dekking is aanwezig tevens in overhead.

- € 40.000

Nadeel

Lasten: De start van de samenwerking op het gebied van salarisadministratie met de DUN gemeenten (Dronten, Urk en Noordoostpolder) een half jaar vertraagd waardoor langer personeel is ingehuurd.

- € 32.500

Nadeel

Lasten: Aanvullende Arbogerelateerde kosten waaronder bedrijfsmaatschappelijke hulp.

€ 319.500

Voordeel

Overige kleine posten < € 25.000

€ 4.890.000

Voordeel

Totaal lasten

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 193.000

Voordeel

Baten: In het kader van mobiliteit- en loopbaanontwikkeling worden medewerkers gedetacheerd bij externe organisaties.

€ 41.000

Voordeel

Baten: Rijksbijdrage SPUK

€ 28.000

Voordeel

Baten: Subsidie impuls vakantieparken

€ 26.000

Voordeel

Baten: Verkoopopbrengst van afgeschreven werkplekapparatuur zoals oude laptops en monitoren.

- € 99.500

Nadeel

Baten: Door hergebruik van bureaumeubilair op de tijdelijke locaties is geen opbrengst gerealiseerd op afgeschreven meubilair.

€ 1.500

Voordeel

Overige kleine posten < € 25.000

€ 190.000

Voordeel

Totaal baten

0.5 Treasury

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 59.000

Voordeel

Lasten: bij het opstellen van de begroting was rekening gehouden met meer toe te rekenen rente voor activa; dit voordeel valt weg tegen het nadeel in de baten op hetzelfde taakveld.

€ 59.000

Voordeel

Totaal lasten

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

- € 1.244.000

Nadeel

Baten: Het nadeel op de overige financieringen betreft voor € 305.000 ontvangen dividenden en rente op garantstellingen. Bij het opstellen van de begroting zijn meer kapitaallasten toegerekend aan de verschillende taakvelden (€ 939.000).

- € 1.244.000

Nadeel

Totaal baten

0.61 OZB Woningen

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 158.000

Voordeel

Baten: Vrijval voorziening dubieuze debiteuren GBLT.

€ 58.000

Voordeel

Baten: dit bedrag bestaat uit een aantal posten afrekening voorgaande jaren en hoeveelheidsverschillen.

€ 216.000

Voordeel

Totaal baten

0.62 OZB niet-woningen

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 46.500

Voordeel

Lasten: ondanks het bijzondere jaar is het gelukt om de kosten binnen het budget te houden, het resultaat is met name te vinden in de lagere personeelskosten.

€ 25.000

Voordeel

Lasten: betreft eenmalige BCF-correctie

€ 42.000

Voordeel

Overige kleine posten < € 25.000

€ 113.500

Voordeel

Totaal lasten

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 328.000

Voordeel

Baten: de prognose komt hoger uit dan begroot. Meerdere factoren hebben hieraan bijgedragen: Bij de berekening van de kerncijferbegroting 2019 is uitgegaan van een lagere basis WOZ-waarde (oktober 2018) en een hogere vermindering voor bezwaren.  Daarnaast is voor 2019 de herwaardering van objecten op een recreatiepark meegenomen.

€ 328.000

Voordeel

Totaal baten

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 698.000

Voordeel

Baten: Kortheidshalve verwijzen we naar de raadsinfo-brief over de decembercirculaire : het resultaat van
€ 382.000 kon budgettair niet meer verwerkt worden in 2020 en valt daartoe toe aan de algemene middelen. Inzake COVID-19-steunpakket het volgende: voor het bedrag van € 130.000 zal via dit document een raadsbesluit worden gevraagd om dit separaat over te hevelen naar 2021.
De afhandeling van tellingen maatstaven van voor-gaande jaren verklaren een aantal kleinere (positieve) mutaties.

€ 698.000

Voordeel

Totaal baten

0.8 Overige baten en lasten

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 1.115.000

Voordeel

Lasten: Zie budgetoverhevelingen - betreft extra steunpakket Covid-19 vanuit september- en decembercirculaire Algemene Uitkering.

€ 71.000

Voordeel

Lasten: het budget 'onvoorziene uitgaven' was € 142.000 hierbij een link naar de specificatie van besteding

€ 39.500

Voordeel

Lasten: personeelsmutaties flexibele schil

€ 77.500

Voordeel

Lasten: Schade en verzekeringen niet begroot

€ 51.000

Voordeel

Lasten: reserve voorzieningen algemene dienst

€ 22.000

Voordeel

Overige kleine posten < € 25.000

€ 1.376.000

Voordeel

Totaal lasten

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2021 11:57:46 met de export van 07/15/2021 13:29:36