Paragrafen

Paragraaf Grondbeleid

Uitvoering grondbeleid

Het beleid

De gemeente kiest bij nieuwe ontwikkelingen voor het voeren van een faciliterend grondbeleid waarbij de gemeente haar regierol kan vervullen door het aangaan van een samenwerkingsverband met een marktpartij met eventueel een gezamenlijke grondexploitatie.

Hoe de gemeente deze rol bij een integrale gebiedsontwikkeling invult hangt af van de volgende afwegingen:

  • Grondverwerving:

marktpartijen hebben al grondposities ingenomen, waar de gemeente niet om heen kan;

  • Financiën:

wat betekent de voorgestelde ontwikkelingsvorm voor de kosten en de baten voor
de gemeente en wat zou dit betekenen in het geval er gekozen wordt voor een
verdergaande vorm van regievoeren?

  • Snelheid/doorlooptijd:

wat betekent de voorgestelde vorm van regievoeren voor de doorlooptijd van het
project en hebben we procedureel en inhoudelijk de tijd om te kiezen voor een
verdergaande vorm van regievoeren?

  • Status van het project:

wat is de status van het project en welke keuzemomenten komen er nog voor de
bestaande (lopende projecten) of deelfases van het project en kunnen we daar
kiezen voor een verdergaande vorm van regievoeren?

  • Competenties:

zijn de competenties in de organisatie beschikbaar voor de voorgestelde
ontwikkelingsvorm en wat betekent dit voor het geval we kiezen voor een
verdergaande vorm van regievoeren? Het betreft hier de competenties binnen de
totale gemeentelijke organisatie.

Grondprijsbeleid

De gemeente Dronten hanteert op dit moment zoveel als mogelijk marktconforme prijzen bij de uitgifte van grond. Hierbij wordt rekening gehouden met de economische draagkracht van de bestemming, activiteiten of functie. Bij de projectmatige woningbouw wordt op basis van de residuele grondwaardemethodiek de grondprijs berekend. De residuele grondwaarde is het verschil tussen enerzijds de commerciële waarde van het te realiseren vastgoed (grond en opstallen samen) en anderzijds de totale bouwkosten (inclusief daarmee samenhangende bijkomende kosten). Het verschil, het residu, is de waarde die aan de grond kan worden toegeschreven.

Ingeval sprake is van bijzondere kavels (voor wonen, kantoren en bedrijven) kan ervoor gekozen worden om via verkoop bij opbod de prijs te laten vaststellen door de markt. De grondprijzen bij de particuliere woningbouw en bij bedrijventerreinen worden in principe op basis van de comparatieve methode vastgesteld  Deze methode houdt in dat bij de bepaling van de grondprijzen wordt gekeken naar de gehanteerde grondprijzen voor de desbetreffende functie in het concurrentiegebied en of / een vergelijkbaar marktgebied (buurtgemeenten).

De grondprijzen onder kantoren en winkels worden op basis van de residuele grondwaardemethodiek bepaald. De grondprijzen voor maatschappelijke voorzieningen zullen ook in de toekomst in principe niet marktconform zijn. Vaak is hier sprake van voorzieningen die gesubsidieerd worden door de gemeente en geen commerciële bedrijfsvoering kennen. In ieder geval zal de prijs worden vastgesteld naar rato van het sociaal maatschappelijk belang. In december 2020 heeft het college middels een collegevoorstel de nota Grondprijsbeleid 2021 vastgesteld. Dit is een geactualiseerde versie van de nota uit 2019.  

Nieuwe projecten/grondexploitaties

De raad heeft in april 2020 aan de hand van het raadsvoorstel ontwikkelstrategie van het college besloten om voor het gebied vanaf de Handelsweg tot aan de Lage Vaart
een actief grondbeleid te gaan voeren teneinde de woningbouw in dit deelgebied te gaan versnellen. Daartoe is de Wvg gevestigd voor een 12-tal bedrijfsobjecten. Vaststaat dat de ontwikkeling van dit gebied als geheel niet met een positief resultaat zal worden afgesloten. De raad is geïnformeerd dat rekening dient te worden gehouden met een tekort van € 14 tot € 17 mln. Voor dit gebied is middels de "Woningbouwimpuls" subsidie aangevraagd en ook toegekend (€ 4,9 mln.).

Bouwactiviteiten en voorbereiding voor verdere ontwikkelingen vinden plaats binnen de grondexploitatie Scholenzone en Havenkade, langs de Noord en bij het stationsplein. Hiervoor worden (daar waar nodig) nieuwe grondexploitaties opgesteld. De raad heeft in december 2020 voor de ontwikkeling van het deelgebied Spoorzone de bijbehorende grondexploitatie vastgesteld (complex 124). Voor de ontwikkeling van de voormalige meubelwinkel Rikken aan De Noord is een anterieure overeenkomst gesloten met de ontwikkelaar en wordt een grondexploitatie met complex-nummer 128 in 2021 aan de raad ter besluitvorming voorgelegd.

Binnen Het Palet worden de meerdere nieuwe ontwikkelingsvormen verder uitgewerkt.  
De studie voor een nieuwe woningbouwlocatie in Swifterbant is inmiddels afgerond. Keuze is gevallen op een ontwikkeling in Swifterbant Zuid. Planvorming wordt in 2021 verder vormgegeven en wordt het bestemmingsplan en exploitatieplan vastgesteld. Inmiddels is er WvG gevestigd op het te ontwikkelen gebied van circa 40 ha.
Voor het project De Graafschap in Biddinghuizen is een nieuw uitwerkingsplan van toepassing met ruimere ruimtelijke mogelijkheden en zijn de voorbereidingen gestart voor de ontwikkeling van de 2e fase. Hiervoor wordt een grondexploitatie opgesteld met besluitvorming medio 2021/2022. Op dit moment wordt onderzoek gedaan naar een mogelijke nieuwe locatie voor een "kindcentrum" in de kern van Dronten. Bijbehorend wordt een visie opgesteld voor deze en de vrijkomende locaties en aansluitende gebieden.

De complexen De Gilden Hoofdstructuur (030) en Ellerveld (509) zijn per 31 december 2020 afgewikkeld met een resultaat van € 1,8 mln.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2021 11:57:46 met de export van 07/15/2021 13:29:36